tsunami di JEPUN..membuat aku rasa bersyukur berada dibumi Malaysia

March 11, 2011

Terkedu mendengar berita tu..patutla hari ni hujan semacam bersedih je...rupanya salah satu negara dibenua Asia kita iaitu Jepun dilanda gempa bumi berukuran 8.9 magnitud di timur laut negara itu dan menyebabkan tsunami setinggi empat meter yang menghanyutkan kereta dan meruntuhkan bangunan di sepanjang perairan dekat pusat gempa. Gempa bumi itu berlaku pada jam 2.46 petang waktu Malaysia. tiba-tiba aku teringat apa yang aku bisikkan pada kawan sebelah aku waktu dikelas tadi. time tu last group present for ethics. then, adlah diorang mention pasal ethnic clearence. pastu aku bisik kat membe sebelah.."ala, klu tuhan nk clearkan manusia..senang je, skali trjadi Tsunami beratus2 nyawa leh melayang..mmg tul2 clear ar"..hurmm x sangka yer kata2 aku td...ishh entahlah..teringt sgt kata2 tu..balik2 je kelas aku dgr kat radio..terus bukak kat ternet...dh ade video kat You Tube...sedeh nye..biarpun mereka bukan seagama mahupun sebangsa dgn kita..perasaan sedeh tu ttp ada..sesama manusia..so, aku rasa benar2 bersyukur tinggal di bumi Malaysia yang aman damai ni..apa lah malang sgt tahun ni..dgn chaos kat ngara2 asia barat..ish macam2 la diorang ni...walau mcm mna pun mungkin ada rahmat disebalik bencana yg berlaku ni..kita boleh renung2kan kembali kpd diri kita sendiri..aku ingatkan diri aku sendiri yang semakin lama semakin hanyut dengan keseronokan dunia..sedangkan dunia semakin hampir kepenghujung usia..kita hidup tak lama..esok lusa mungkin hari kita..Ya Allah, berikanlah petunjuk padaku dan juga pada orang-orang yang aku sayangi, keluarga juga rakan-rakanku.

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like My Page

Text Me

Subscribe